Kategoria: inne
Rodzaje wyłączeń. Przyczyny braku zasilania. Postępowanie podczas awarii. Bezpieczniki. Bezpieczeństwo.
Ciągłość dostaw energii elektrycznej jest podstawowym obowiązkiem firm zajmujących się dystrybucją prądu. Brak przerw w dostawach musi być zagwarantowana pomimo przewidywalnych np. konserwacja, jak i nieprzewidywalnych wypadków losowych.
Możemy wyróżnić kilka rodzajów przerw w dostawie energii, ze względu na ich czas ich trwania:
• chwilowe, sekundowe,
• nieznaczne, trwające do 3 minut,
• długie, nieprzekraczające 12 godzin,
• dokuczliwe, trwające do 24 godzin,
• ekstremalne, które trwają ponad 24 godziny.
Odbiorcy prądu powinni znać datę i czas planowanych przerw w dostawach energii wraz z terminem jego włączenia. Nawet wtedy, gdyby to miały być przerwy chwilowe.
Obowiązek poinformowania spoczywa na dostawcy. Rodzaj ogłoszenia jest dowolny, aczkolwiek musi być w formie czytelnej i dostępnej dla zainteresowanych odbiorców. Możliwości jest sporo: maile, sms-y, tablice ogłoszeń, strony internetowe.
Informacje o planowanych przerwach w dostawie powinny być zamieszczane na firmowych stronach internetowych dostawców energii i tam należy ich szukać. Znajduje się tam taże mapa wyłączeń, z którą należy się zapoznać. Przyjęta jest też praktyka zamieszczania komunikatów o planowanych włączeniach prądu w lokalnych mediach.
1. Kiedy nastąpią zakłócenia w dostawie prądu, zachowujemy spokój. Przede wszystkim warto sprawdzić zasięg potencjalnej awarii. Czy dotyczy ona tylko naszego lokum, czy np. całej klatki schodowej, bloku, a może nawet ulicy.
2. Jeżeli nie dotarła do nas wcześniej informacja o planowanych wyłączeniach, warto skonsultować ten fakt z sąsiadami lub zadzwonić na infolinię.
3. Jeżeli sami nie mamy uprawnień energetycznych, ani nie ma w pobliżu nas żadnej osoby z takimi uprawnieniami, nie podejmujemy żadnych działań naprawczych na własną rękę. Jedyną dopuszczalną formą ingerencji jest sprawdzenie bezpieczników, które chronią naszą instalację.
4. Jeśli nie potrafimy zlokalizować przyczyny braku prądu, zawiadamiamy Pogotowie Energetyczne. Połączenie jest bezpłatne i działa przez całą dobę, także w dni świąteczne.
Pogotowie Energetyczne – numer 991.
Przepalone bezpieczniki, określane popularnym „wywaleniem korków”, to najczęstsza przyczyna przerw w dostawie prądu. Sprawdzenie ich stanu, to pierwszy krok. Najczęstszą przyczyną ich przepalenia lub tzw. „wybicia” jest zbyt duże przeciążenie sieci, w tym licznika. Powodem jest zbyt wiele włączonych w jednym czasie urządzeń elektrycznych, np. pralka, żelazko, kuchenka elektryczna i opiekacz. Wyłączmy któreś z tych urządzeń, wciśnijmy bezpiecznik i po kłopocie. Jeżeli mamy zainstalowane korki automatyczne, nie będziemy mieć z tym żadnego problemu, biorąc pod uwagę niebezpieczeństwo porażenia prądem.
W przypadku gdy sieć przesyłowa prądu została uszkodzona, bezwzględnie zaleca się kontakt z elektrykiem. Nie wolno naprawiać sieci elektrycznych na własną rękę, bo ryzyko porażenia prądem jest bardzo duże.
Jeśli nasze bezpieczniki są sprawne, sprawdzamy sytuację u sąsiadów. Ma to na celu zlokalizowanie miejsca awarii, czy jest ona u nas, czy też poza naszym lokum. Jeśli problem dotyczy większej ilości mieszkań czy domów, jak najprędzej powiadamiamy odpowiednie służby energetyczne.
- uszkodzenia sieci będącej własnością Operatora Systemu Dystrybucyjnego,
- gdy uszkodzona jest sieć poza instalacją wewnętrzną odbiorcy,
- uszkodzenia linii energetycznej,
- uszkodzeń zamknięć do obiektów,
- gdy zauważymy, że licznik działa wadliwie,
- gdy ma miejsce zagrożenia życia spowodowane brakiem prądu,
- gdy uległa uszkodzeniu plomba na liczniku.
Pamiętajmy, że elektrycy pogotowia energetycznego dokonują napraw tylko i wyłącznie urządzeń poza granicą własności odbiorcy.
Naprawa jest BEZPŁATNA jeżeli awaria ma miejsce poza granicami własności odbiorcy.
Naprawa jest PŁATNA jeżeli awaria dotyczy wewnętrznej instalacji, na klatce schodowej, czy w lokalu mieszkalnym.
Sprawdźmy, na rachunku bankowym lub profilu internetowym dystrybutora, czy mamy uregulowany bieżący rachunek za zużycie energii elektrycznej. W przypadku braku zapłaty grozi nam odcięcie dostaw prądu. To bardzo częsta przyczyna przerw w dostawie energii.
Należy wtedy jak najszybciej opłacić rachunek, a skan potwierdzenia zapłaty przesłać przez formularz kontaktowy dostępny w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta.
Jeżeli mamy kłopot z regularnym opłacaniem rachunków, poprośmy o założenie licznika „na doładowania”. Sami sobie wtedy będziemy regulować ilość pobranej energii i będziemy mieć bieżącą kontrolą nad kosztami wykorzystywanej energii. Gdy mamy taki licznik i zabraknie nam energii, wystarczy wcisnąć dowolny klawisz na liczniku, wtedy prąd kredytowo popłynie do naszego mieszkania w ilości dającej nam czas na spokojny wykup większej jego ilości.
Wyświetlenia: 769