Kategoria: inne
Jak znaleźć akt zgonu w internecie? Kto może wystąpić o odpis aktu zgonu? Skąd wziąć odpis aktu zgonu i ile on kosztuje? Odpis aktu zgonu online.
Osoby, które chcą wiedzieć, jak sprawdzić zgon, mogą zrealizować to w Rejestrze Stanu Cywilnego. Warto wiedzieć, że akt zgonu zostaje sporządzony na podstawie karty zgonu, a także protokołu zgłoszenia zgonu. Aktualnie karta zgonu może zostać przekazana kierownikowi urzędu stanu cywilnego w formie dokumentu elektronicznego. Musi on zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, osobistym lub zaufanym.
Większość osób chce wiedzieć, jak znaleźć akt zgonu w internecie. Można go uzyskać wykorzystując w tym celu profil zaufany. Aby złożyć wniosek o akt zgonu online, należy wejść na stronę gov.pl oraz wybrać opcję „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)”. Kolejnym krokiem jest kliknięcie przycisku „wyślij wniosek”. Interesant zostanie przekierowany na stronę logowania profilem zaufanym lun e-dowodem. Po zalogowaniu nastąpi przejście do wniosku. Należy wybrać, w jaki sposób zostanie odebrany odpis aktu zgonu. Istnieje możliwość zrealizowania tego osobiście, pocztą tradycyjną oraz na skrzynkę ePUAP. Wniosek należy wypełnić wpisując wszystkie wymagane dane oraz wstawiając odpowiednie załączniki. W przypadku gdy wymagane jest uiszczenie opłaty należy wybrać formę płatności. Jeśli wniosek zostanie poprawnie uzupełniony i wysłany do urzędu na skrzynkę przyjdzie poświadczenie przedłożenia.
Wiele osób nie posiada wiedzy na temat, kto może wystąpić o odpis aktu zgonu. O odpis aktu zgonu może ubiegać się każda osoba, której dotyczy akt, czyli małżonek, dzieci, wnuki, rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, a także osoby, które zostały do tego upoważnione.
Interesanci, którzy chcą wiedzieć ile kosztuje akt zgonu, powinny pamiętać, że osoba zgłaszająca zgon otrzymuje jeden darmowy odpis. W przypadku gdy potrzebna jest większa liczba egzemplarzy to obowiązkowo musi zostać uiszczona pewna opłata. Istnieją jednak sytuacje, kiedy osoba ubiegająca się o odpis aktu zgonu jest zwolniona z opłaty skarbowej.
Wniosek o odpis aktu zgonu można złożyć w dowolnym urzędzie stanu cywilnego, przez internet, a także listownie korzystając w poczty tradycyjnej. Należy pamiętać, że składając wniosek należy załączyć do niego potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej, dokument potwierdzający interes prawny, a także dokument tożsamości. Interesant otrzyma odpis aktu zgonu od ręki, jeśli jest on skatalogowany w centralnym rejestrze stanu cywilnego. W przypadku gdy dokument nie trafił do rejestru, ale znajduje się w danym urzędzie to otrzymanie aktu następuje w przeciągu siedmiu dni. W innej sytuacji czas oczekiwania na akt zgonu może został wydłużony do dziesięciu dni.
Wyświetlenia: 920